یکی از چیزهایی که باعث می شود کسب و کار ها، تلاش های خودشان را برای موفقیت در بازاریابی دیجیتال رها کنند، پیچیدگی بیش از حد آن ها می باشد.ما در اینجا قصد معرفی بهترین ابزارهای کاربردی در بازاریابی دیجیتال رو به شما داریم.

مدیریت بازاریابی دیجیتال چگونه است؟ چطور می توان بازاریابی دیجیتال را سازماندهی کرد؟ چگونه می توان انگیزه کافی در تیم بازاریابی دیجیتال سازمان ها ایجاد کرد؟

شما تا الان چند گزارش سئو سایت دیده اید؟ من صدها گزارش سئو تا الان دیده ام. این گزارش ها ممکن است عمیق و پر از دیدگاه های مختلف باشد و کاملا نکات مهمی در آن ها مطرح شده باشد، اما تعداد بسیار کمی از آن ها واقعا به صورتی سازماندهی شده اند که بتوان به صورت عملی از آنها استفاده کرد و یا مفید باشند.

 

در بسیاری از موارد حتی کسب و کار های بزرگتر با تیم های بازاریابی دیجیتال بزرگ هم خیلی مواقع ایده های خودشان را رها می کنند و نمی توانند بازاریابی دیجیتال خودشان را سازماندهی کنند. معمولا یک هدف وجود دارد که به خوبی تعریف شده است و حتی یک استراتژی قوی وجود دارد، اما یک نقشه راه گام به گام و عملی وجود ندارد که این امکان را فراهم کند تا استراتژی های مشخص شده، محقق شوند.

 

موضوع این است که بازاریابی دیجیتال می تواند بسیار پیچیده باشد. قطعات به هم پیوسته بسیار زیادی در بازاریابی دیجیتال وجود دارد که باید در کنار یکدیگر قرار بگیرند و تیم های بازاریابی باید نسبت به آن ها نظارت داشته باشند، به خصوص قبل از اجرای یک پروژه یا برنامه جدید.

 

من واقعا به سازماندهی کارها اعتقاد خاصی دارم، به همین دلیل در ادامه ابزاری را به شما معرفی می کنم که می توانید از مرحله برنامه ریزی تا مرحله اجرا، از این ابزار استفاده کنید:

معرفی برترین ابزارهای کاربردی بازاریابی اینترنتی

من اصلا علاقه ای به جلسه های بازاریابی ندارم. نه فقط به این دلیل که واقعا باعث هدر رفتن وقت می شود (چون فقط وقت را هدر می دهیم بدون این که کاری انجام شود)، بلکه به این دلیل که این جلسه ها به ندرت یک برنامه دیجیتال مارکتینگ عملی را ارائه می دهند.

اما خب در هر صورت این جلسات بازاریابی گهگاه ضروری هستند؛ شما باید نظرات اعضای دیگر تیم خودتان و دیدگاه های آن ها را هم بشنوید، همراه با یکدیگر فکر کنید و نتایج احتمالی از هر برنامه ریزی را بررسی کنید. اما برای این که این جلسه ها حداقل کاربرد عملی را داشته باشند، شما همیشه باید یک دستور جلسه داشته باشید.

  1. ابزار Instant Agenda

ابزار بازاریابی دیجیتال Instant Agenda، یکی از بهترین ابزاری هستند که می توانید از آن ها استفاده کنید:

  • این ابزار شما و تیم تان را قادر می سازد تا دستور جلسات مناسبی را ایجاد کنید و بر اساس آن، همکاری خودتان را شروع کنید.
  • این دستور کار ها، موضوعات شما را بر اساس اولویت مشخص می کنند (شما می توانید از تیم بازاریابی دیجیتال خودتان بخواهید قبل از شروع جلسه در رابطه با موضوع بحث جلسه رای گیری کنند تا ببینید چه چیزی از نظر شما و تیم تان، اهمیت و اولویت دارد)
  • این دستور جلسه می تواند زمان شما را تنظیم کند.
  • این ابزار کاربردی در بازاریابی دیجیتال کمک می کند تا خلاصه جلسه های مفید ایجاد کنید (که بخش مورد علاقه من است!)، که شامل آیتم های عملی مهم برای تمام اعضایی است که در جلسه مشارکت دارند.

ابزار بازاریابی دیجیتال,ابزار دیجیتال مارکتینگ,ابزارهای بازاریابی دیجیتال

این دستور کارهای نمونه، یکی از مهم ترین ابزارها برای مدیریت تیم های دورکاری می باشند، زیرا این دستور جلسه ها شما را قادر می سازند تا به صورت موثر با تمام کسانی که در تیم شما هستند، از جمله کسانی که خارج از محیط دفتری کار می کنند، همکاری داشته باشید.

  1. ابزار Serpstat

یکی از پلتفرم های سئو مورد علاقه من، ابزار دیجیتال مارکتینگ Serpstat است که اخیرا با مجموعه ویژگی های جدیدی منتشر شده است و به تیم های بازاریابی این امکان را می دهد تا تلاش های خودشان را بهتر سازماندهی کنند. به دلیل این که من واقعا طرفدار لیست های کاری و چک لیست ها هستم، واقعا از این ابزار خوشم آمد.

چک لیست های Serpstat به شما این امکان را می دهد تا تکنیک های سئو خودتان را به صورت عملی، تجزیه و تحلیل کنید. چک لیست ها ارتباط نزدیکی با پروژه های شما دارند و شما می توانید با استفاده از این روش، منجر به همکاری تیم خودتان شوید.

برای این که شما و تیم تان بتوانید کار خودتان را شروع کنید، نمونه های پیش ساخته محدودی وجود دارد که شما می توانید از آن ها الهام بگیرید و آن ها را مطابق با نیاز خودتان، ویرایش کنید. شما همچنین می توانید هر چک لیست را به عنوان یک نمونه ذخیره کنید تا بتوانید در پروژه خودتان، به صورت مکرر از این لیست های کاری، استفاده کنید.

با استفاده از این ویژگی ها، شما احتمالا می توانید کار های روتین سئو خودتان را بهبود دهید و همچنین وظایفی را شناسایی کنید که پیش از این به نظر شما نیامده بودند.

ابزارهای کاربردی در بازاریابی دیجیتال,برنامه دیجیتال مارکتینگ,تیم بازاریابی دیجیتال

  1. دیگر ابزارها

ابزار مدیریت وظایف دیگری هم وجود دارد که معمولا من آن ها را هم پیشنهاد می کنم، اما هیچ کدام از آنها اختصاصی برای بازاریابی نیستند. سایر ابزارهای ایجاد لیست های کاری و کارهای تیمی که معمولا برای سازماندهی پروژه هایم استفاده می کنم، شامل این موارد می باشد:

  • Trello: این یک ابزار رایگان می باشد که همیشه در هر مقاله ای که مرتبط با بهره وری می باشد، از آن نام برده می شود. من با چند تیم ویرایشی کار می کنم که از تریلو برای برنامه ریزی محتوا استفاده می کنند و همیشه این نرم افزار باعث می شود که کار های آن ها سازماندهی شده و تاثیر بیشتری داشته باشد.
  • Zenkit : این ابزار، یک ابزار تازه می باشد و برای من ابزاری است که سال ها منتظرش بودم. این ابزار مدیریت لیست های کاری از نظر استفاده بسیار ساده بوده و در عین حال، ویژگی های بسیار زیادی را در اختیار شما قرار می دهد. این ابزار همچنین شامل یک نگاشت ذهنی خوب و ویژگی های هماهنگی تیم های کاری می باشد.

مدیریت بازاریابی دیجیتال

هر دوی این ابزارها، شما را قادر می سازند تا موعد مقرر را برای کار های خودتان مشخص کنید که واقعا در سازماندهی کارها می تواند موثر باشد. شما بدون مشخص کردن موعد های مقرر برای انجام کار های خودتان، عملا نمی توانید کاری را پیش ببرید.

ابزارهای نظارت بر بهره وری گزارش ها، میزان رشد و شفافیت

بر اساس تجارب خودم، به شما پیشنهاد میکنم ایجاد کردن یک تیم به عنوان بخشی از نظارت بر رشد کسب و کار، بهترین روش برای ایجاد انگیزه در افراد دخیل در کسب و کار می باشد. در صورتی که شما این فرایند را به صورت شفاف انجام دهید و مقیاس درستی برای آن انتخاب کنید، می توانید انگیزه بسیار بیشتری را در تیم خودتان ایجاد کنید و کاری کنید که همیشه تیم شما ایده های خلاقانه داشته باشد.

  1. ابزار Cyfe

ابزار دیجیتال مارکتینگ Cyfe، یک نرم افزار مدیریت کسب و کار با ویژگی های مختلف می باشد که می توان از آن برای نظارت بر تمام امور بازاریابی استفاده کرد. به بیان دیگر، این ابزار، یک آچار فرانسه برای نظارت بر فعالیت های بازاریابی می باشد زیرا شما می توانید به هر روشی که می خواهید این ابزار را سفارشی سازی کنید.

ده ها ویجت پیش ساخت در این ابزار وجود دارد. من همیشه پیشنهاد می کنم که شما یک داشبورد ساده برای نظارت بر فعالیت های بازاریابی خودتان ایجاد کنید و آن را در اختیار تیم خودتان هم قرار دهید. به این روش، همه تیم می توانند گراف ها و گرایش های مهم را در یک صفحه مشاهده کنند؛ دیگر نیازی به بررسی گزارش های طولانی و یا باز کردن سربرگ های متعدد، وجود نخواهد داشت.

ابزار بازاریابی دیجیتال,ابزار دیجیتال مارکتینگ,ابزارهای بازاریابی دیجیتال

چند ویجتی که شما می توانید از آن در این ابزار استفاده کنید، شامل موارد زیر می باشد:

  • ویجت Google Analytics: بر اساس نقاط تمرکز و اهداف تیم تان، شما می توانید از معیار های مختلف استفاده کنید. شما همچنین می توانید ویجت های مختلف گوگل آنالیتیک را روی این ابزار نصب کنید که هر کدام از آنها معیار ها یا بخش خاصی از وبسایت شما را ارزیابی می کنند.
  • ویجت Facebook: ویجت هایی هستند که رشد صفحه شما را نشان می دهند.
  • ویجت Twitter: نشان دهنده میزان رشد حساب شما در توییتر می باشد.
  • ویجت Instagram: که نشان دهنده رشد صفحه شما در اینستاگرام می باشد.
  • ویجت Google Trends: که تعداد منشن های نام برند شما در گوگل را نشان می دهد
  • ویجت های Twitter search: که نشان دهنده تعداد منشن های نام برند شما در توییتر می باشد.
  • ویجت Google Search Console: که نشان دهنده مهمترین عبارات جستجوی شما می باشد.

همچنین، شما می توانید پیشخوان های نظارتی قوی را داخل پیشخوان وردپرس ایجاد کنید، اما این کار ممکن است نیازمند مهارت های توسعه سایت باشد.

  1. ابزار Whatagraph

در حالی که اعضای تیم شما یا کارمندان شما ممکن است آنقدر سرشان شلوغ باشد که یادشان بروند گزارش ها را بررسی کنند، اما به ندرت پیش می آید که یک فرد ایمیل های خودش را بررسی نکند. Whatagraph، یکی از بهترین ابزارهایی است که به شما کمک می کند تا تیم خودتان را از نظر آمار مرتبط با ترافیک، به روز نگاه دارید. این ابزار، گزارش های بازاریابی را به صورت تصویری ارائه می کند و به شما ایمیل های هفتگی با یک جزییات اینفوگرافیک دقیق و زیبا ارسال می کند که نشان دهنده عملکرد شما می باشد.

ابزار بازاریابی دیجیتال,ابزار دیجیتال مارکتینگ,ابزارهای بازاریابی دیجیتال

ابزار بازاریابی دیجیتال Whatagraph، از تمام ابزارهای بازاریابی اصلی دیجیتال پشتیبانی می کند از جمله Google Analytics ،Facebook ads ،MailChimp campaign reports و غیره. این ابزار، یکی از بهترین راه حل ها برای تمام افرادی است که نمی خواهند خیلی خودشان را درگیر جزییات کنند اما در عین حال می خواهند گرایش های موجود را تحت نظارت داشته باشند.

منابع بیشتر

منابع و مقالات بسیار بیشتری وجود دارد که با استفاده از آن ها شما می توانید تیم خودتان را سرپا نگاه دارید و تلاش های کاری خودتان را سازماندهی کنید. در نتیجه اگر شما به دنبال ابزار و ایده های بیشتری در این زمینه هستید، می توانید از منابع زیر استفاده کنید و مطالعات بیشتری انجام دهید:

  • یک مقاله عالی در رابطه با نحوه سازماندهی بازاریابی محتوای خودتان با استفاده از اپلیکیشن های تقویم و نرم افزار های مدیریت وظایف از Digital Eagles
  • گزارش Deborah Anderson در رابطه با DirJournal، که بعضی از جزئیات مهارت های اولیه مورد نیاز برای تسلط بر همکاری های بهره وری با تیم (که گاهی تیم های راه دور را شامل می شود) را ارائه می کند.
  • Vic Anandan از شرکت Over at Tweak Your Biz که مجموعه مد نظر خودش از بهترین ابزار همکاری آنلاین را برای بازاریاب ها ارائه می کند.
  • در نهایت این هم، محتوایی است که خودم منتشر کرده ام و در رابطه با نحوه مشارکت دادن تیم خودتان در ابعاد مختلف بازاریابی دیجیتال به صورت موثر می باشد.

به نظر شما کدام ابزار برای سازماندهی کردن تلاش های بازاریابی، بهترین ابزار هستند؟ لطفا نظر خودتان را در قسمت نظرات، با ما در میان بگذارید.سپاس از همراهیتون