سلام. با قسمت چهارم از مقاله ویژگی های یک سایت موفق با مارکو وب در خدمتتون هستیم…

تجربه کاربری چیست؟

مشتری مداری در کسب و کار اهمیّت بسیار زیادی دارد. واضح است که شما باید رضایت مشتری را بدست آورید تا مطمئن شوید او دوباره به شما سر خواهد زد. UX یا تجربه کاربری را می‌توان یک معادل دیجیتال برای واژه مشتری مداری دانست.

تجربه کاربری یا User Experience (که به اختصار همان UX نامیده می‌شود) به معنی تجربه و حس کلی کاربر نسبت به وب‌سایت (یا در کل کسب و کار) شماست. هر چقدر که تجربه یک کاربر از وب سایت شما بهتر باشد، شانس تبدیل شدن او به مشتری و وفادار ماندن او به شما بیشتر است. ما در این مقاله راهکارهای بهینه‌سازی تجربه کاربری و تبدیل کاربران به مشتری را با شما در میان خواهیم گذاشت.

عوامل بسیار زیادی در بهبود تجربه کاربری نقش دارند
از عوامل روان شناختی گرفته تا روان شناسی رنگ ها، تکنیک های بازاریابی، تولید محتوا ، بهبود گرافیک و رابط کاربری و ده ها عامل دیگر

در این مقاله بررسی میکنیم تجربه کاربری چگونه به موفقیت یک سایت کمک میکند.

همچنین در مقاله های بعدی مارکو وب به بررسی بیشتر تجربه کاربری میپردازیم
چرا تجربه کاربری باعث موفقیت یک کسب و کار میشود؟!

 

 

اول- همسویی با اهداف و ارتباط با کاربران

چه کسب‌وکار شما الکترونیکی باشد، چه نباشد، وب‌سایت مهم‌ترین عامل موفقیت کسب‌وکار شما است.
کاربران به نحو حیرت‌انگیزی تنبل هستند که این مساله در موفقیت کسب‌وکارها تاثیر منفی دارد؛ در نتیجه، وب‌سایت‌ها باید با توجه به پتانسیلی که برای کسب درآمد برای کسب‌وکارها دارند، بسیار خوب طراحی شده باشند. همچنین، باید تجربه‌ای را برای کاربران ایجاد کنند که موجب ماندگاری آنها و مهم‌تر از آن کسب درآمد برای صاحبان کسب‌وکار باشد.

دوم- رشد کسب‌وکار

اگرچه ممکن است مدیران سازمان‌ها مفاهیم توسعه وب را درک نکنند و حتی اعتقادی به تجربه کاربری نداشته باشند، اما به‌طور قطع این را قبول دارند که هرچه برای تجربه کاربری هزینه کنند، به اندازه 100 برابر بازگشت سرمایه برای ایشان در پی خواهد داشت. (طبق آمار های رسمی)

سادگی کار یکی از بایدهای وب‌سایت‌هاست. فروشگاه اینترنتی آمازون به تازگی (2018) اعلام کرد، هرگاه سرعت وبسایتش یک صدم ثانیه کاهش پیدا میکند میزان فروش سایت یک درصد کم میشود!

سوم- آگاهی درباره برند

شرکت اپل تلفن هوشمند را اختراع نکرده، فیس بوک نخستین شبکه اجتماعی نبوده و پیش از گوگل موتورهای جست‌وجوگر دیگری نیز وجود داشته است. همه ما «لری پیج» و «سرگی برین» را می شناسیم و افرادی چون «مارک زوکربرگ» و «استیو جابز» اخیرا بزرگنمایی شده‌اند.

باید گفت اینها افراد برجسته‌ای نیستند. دیدگاه اصلی این رهبران ایجاد یک برند تجاری و مهم‌تر از همه ارائه تجربه‌ای فراموش‌نشدنی بوده است. زوکربرگ و جابز هردو بر این باور بودند که نتیجه تجربه کاربری مثبت، کسب‌وکاری است که می‌تواند یک برند تجاری باشد که در جبهه مخالف دیگر کالاها در بازار قرار گرفته است.

چهارم- مصرف‌کنندگان خشنود

همان‌گونه که انتقال یک تجربه بد در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند بار منفی با خود به‌همراه داشته باشد، مشتریان راضی می‌توانند تجربه خوب خود را به همین ترتیب منتشر کنند. انتقال بی‌واسطه، یک ویژگی است که موجب شده شبکه‌های اجتماعی بتوانند تاثیری مثبت و قوی بر کسب‌وکار داشته باشند. مصرف‌کننده راضی محصول را به خانواده و دوستان خود معرفی می‌کند و از آنجایی که مشتریان حکم طلا را برای فروشنده دارند، چنانچه این مساله با وفاداری مشتریان توام شود، آن برند می‌تواند شروع به خودنمایی کند.

 

 

بیشتر بخوانید : پنج تکنیک روان شناسی برای افزایش مشتری و فروش