لازمه موفقیت در هر کسب و کاری، داشتن مدیران عالی و موثر می باشد. فارغ از جنسیت، مدیر باید الهام بخش کارمندان تحت امر خود باشد تا آنها نیز با اعتماد به نفس کامل، وظایف محوله را به نحو احسنت انجام دهند.

مطابق آمار ارائه شده، متاسفانه مدیران حدود 60 درصد کسب و کارها، آنطور که باید توانا نمی باشند و این موضوع عملکرد کلی سازمان را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث می شود تا امورات آنطور که باید، پیش نروند و بیشتر مواقع کسب و کار با شکست مواجه می شود. این آمار اضافه می کند، در حدود 37 درصد کارمندان نیز شغل خود را به دلیل مدیریت بد ترک می کنند.

در واقع باید مدیریت را یک هنر دانست تا اینکه آنرا علم بدانیم. مشخص است که هر کسی در این عرصه بهتر عمل کند، موفقیت به سراغش می آید.

در ادامه شما را با هفت تمرین موثر که کمک می کند تا به مدیری موفق تبدیل شوید، آشنا می کنیم.

1 – عرق ریختن

تعجب نکنید! یکی از نشانه های یک مدیر موفق، همگام بودن با مجموعه از ابتدا تا تحویل پروژه می باشد. در واقع شاخصه یک مدیر موفق، در یک کلمه خلاصه می شود. تلاش و تلاش و تلاش.

مدیر موفق همواره یاد می گیرد چطور پا به پای دیگران به انجام امور بپردازد، تیم تاثیرگذار تشکیل دهد تا در نهایت بتواند به هدف خود که دستیابی به آینده روشن ترسیمی می باشد برسد. تا می توانید مدیر بودن را تمرین کنید و هر آنچه که به هنر مدیریت مرتبط است را یاد بگیرید. این باور که یک مدیر موفق می باشید را در خود پرورش دهید.

۲ – حفظ آرامش سازمان در شرایط پر فشار

در زمان حاکم بودن شرایط سختی در سازمان، مانند مدیری باشید که الهام بخش دیگر افراد می باشد. زیاده گویی نکنید و در عوض راه برگشت به ساحل آرامش را پیدا نمایید. کارمندان مضطرب را راهنمایی کنید و به آنها اطمینان خاطر دهید. باید بدانید آرامش یک سازمان، از اعتماد به نفس و وقار شما ساخته می شود.

۳ – صداقت

دانستن اینکه اکثر قریب به اتفاق کارکنان سازمان، از مدیرشان انتظار صداقت دارند، به شما کمک می کند تا هر چه بیشتر روی داشتن این ویژگی متمرکز شوید. کارمندان در واقع می خواهند مدیری صادق، با انصاف و رک داشته باشند. با رعایت اصل صداقت و تساوی در بین کارمندان، آنها را بیشتر نسبت به خود و کسب و کارتان وفادار خواهید کرد.

۴ – الهام بخشی کار تیمی

همواره در تیم ها و گروههایی که با یکدیگر همکاری مناسب و تلاش متقابل دارند، وظایف محوله به نحو بهتری انجام می شود. یک اتفاق نظر در بین کارمندان وجود دارد و آن این است که آنها اذعان دارند، لازمه موفقیت در کارهای گروهی، دریافت کمک و حمایت از طرف همکاران و مدیران حاضر در گروه می باشد. زمانی که شما به عنوان یک مدیر از تیم خود حمایت می کنید، بهره وری بالا رفته و در نهایت، نتیجه نهایی زودتر و بهتر حاصل می شود.

۵ – داشتن ایمان راسخ به خود و کارمندان

بدون توجه به موانع موجود، از اهداف خود در رابطه با سازمانتان صحبت کنید. از عمق وجود مطمئن باشید شما با کمک کارمندان خود می توانید بر هر مسئله ای غلبه نمایید و به اهداف مدنظرتان برسید. از اینکه در طول راه با موانع و سختی ها مواجه شوید نهراسید و نگذارید موانع شما را از اهدافتان دور کنند. مشکلات را به مانند یک مانع فرض کنید که می توانید از روی آن بپرید و از آنها به عنوان منابعی برای کسب اطلاعات بیشتر استفاده کنید. در ادامه با حفظ اعتماد به نفس و استفاده از تجربیات بدست آمده، عملکرد کسب و کار خود را بهبود بخشید.

۶ – ارتباطات

یکی از عادت های مدیران موفق این است که به دنبال ایجاد ارتباطی صادقانه با تمام اعضای مجموعه هستند و مستقیما از آنها بازخورد می گیرند. با این کار باعث برانگیخته شدن انگیزه در بین کارمندان خود می شوید. زمانی که کلمات و پیام ها مستقیما بین شما و کارمندانتان منتقل شود، تاثیرات بسیار مثبتی در فرهنگ مجموعه و پیشبرد اهداف آن می گذارد.

۷ – به هدف نهایی خود نگاه کنید

یکی از کارهای روتین مدیران هر سازمان، مواجه شدن با بحران ها و مشکلات می باشد و باید بدانید این مورد، کلید موفقیت در هر کسب و کاری است. مدیران موفق همواره این اصل را که همیشه باید تصویر بزرگی از اهداف خود را در ذهن مجسم کرده و به آن بنگرند، از یاد نمی برند. همیشه چشمان تیزبینی داشته و به دنبال کشف فرصت های جدید باشید و از مواجهه با چالش های غیر ضروری دوری کنید. موفقیت بزرگ، هدف بزرگ می طلبد و رسیدن به موفقیت، مستلزم متمرکز بودن بر روی آن اهداف است.

در پایان سخن معروفی است که می گوید: “مدیران عالی زاده نمی شوند، بلکه ساخته می شوند.” با تمرین و شبیه سازی این عادات، اثر بخشی خود را به حداکثر برسانید تا بتوانید سازمان یا مجموعه خود را به بالاترین درجات موفقیت برسونید.