آنالیز و تحلیل بازاریابی دیجیتال و نیز تحلیل وب سایت جهت رشد بهتر کسب و کار شما توصیه می شود. در این مقاله، شما یاد می گیرید که چطور می توانید تحلیل بازاریابی دیجیتال و تحلیل وبسایت خودتان را با یکدیگر ترکیب کنید تا بتوانید اهداف تجاری خودتان را به خروجی های قابل اندازه گیری تبدیل کنید که از هدف نهایی شما، پشتیبانی کنند.

ارزیابی تاثیر بازاریابی دیجیتال یکی از مهم ترین چالش هایی است که امروزه پیش روی سازمان ها قرار گرفته است.

بر اساس گزارش وضعیت بازاریابی درون گرا در سال 2018 توسط HubSpot، تعداد 42% از بازاریاب ها به این موضوع اشاره کرده اند که “ثابت کردن ROI در فعالیت های بازاریابی” یکی از مهم ترین چالش هایی است که پیش روی آن ها در سازمان قرار گرفته است. برندها همچنین می گویند که آن ها برنامه دارند تا میزان هزینه های خودشان برای تحلیل بازاریابی را به مقدار 75 تا 100 درصد افزایش دهند.

اما مشکل این جا است که وقتی بیشتر بازاریاب ها، موضوع تحلیل دیجیتال را در نظر می گیرند، آن ها مایل هستند تا در رابطه با معیارهایی فکر کنند که معمولا مرتبط با ابزار تحلیل وب سایت ساده می باشد مانند Google Analytics و معمولا معیار هایی مانند ترافیک، نرخ پرش، بازدید کننده های منحصر به فرد و غیره را بررسی می کنند.

اما تحلیل وبسایت تنها بخشی از تحلیل دیجیتال می باشد.

در حالی که هر تحلیل وبسایت می تواند دیدگاه های بسیار خوبی برای شما در رابطه با عملکرد وبسایت خودتان ایجاد کند، بازاریاب ها نیازمند داده های قوی ترین هستند تا بتوانند تاثیر برنامه های بازاریابی خودشان را بر روی نرخ تبدیل و سفر خریدار، درک کنند. بررسی کردن معیار های تحلیل وبسایت در سطح بالا مانند ترافیک، تنها اولین قسمت پازل را درست می کند.

حالا، موضوع تحلیل بازاریابی دیجیتال مطرح می شود که دیدگاه بسیار کامل تری را در اختیار شما قرار می دهد که با آن، متوجه می شوید که در استراتژی های بازاریابی شما چه مواردی تاثیر گذار هستند – و چه مواردی نتایج خوبی را ارائه نمی کنند.

فارغ از این که شما چطور پازل بازاریابی شرکت خودتان را مشخص می کنید، نحوه درک و استفاده از تحلیل بازاریابی دیجیتال یکی از مهم ترین بخش های کار شما می باشد. داده های تحلیل نه تنها به شما نشان می دهد که آیا بازاریابی دیجیتال شما کار می کند یا خیر، بلکه همچنین به شما نشان می دهد که دقیقا کجا و چطور می توانید در کارهای خودتان بهبود ایجاد کنید. این نوع از دیدگاه، می تواند برای هر کسی مفید باشد.

به همین دلیل ما این راهنما را به شما ارائه می کنیم. ما از شما می خواهیم که کاملا نسبت به تحلیل فروش و بازاریابی مسلط شوید تا کسب و کار شما بتواند رشد بهتری داشته باشد. در قسمت زیر، ما در رابطه با معیارهای بازاریابی صحبت می کنیم که شما باید نسبت به آن ها نظارت داشته باشید، به شما نحوه ارزیابی و اعمال این معیار ها در تصمیم گیری های بازاریابی را آموزش می دهیم و نشان می دهیم که چطور می توانید از این معیارها استفاده کنید تا خروجی کسب و کار خودتان را بهبود بخشید.

معیارها :

بخش اول : تحلیل دیجیتال

بخش دوم : معیار های تحلیل دیجیتال که باید بشناسید

بخش سوم : تحلیل بازاریابی در مقایسه با تحلیل وب سایت

بخش چهارم : تصویر کامل تحلیل بازاریابی دیجیتال

بخش پنجم : نحوه استفاده از تحلیل بازاریابی دیجیتال به صورت موثر

تحلیل دیجیتال چیست؟

تحلیل بازاریابی دیجیتال، در واقع ترجمه رفتار مشتریان به صورت داده های قابل استفاده در کسب و کار می باشد. بازاریاب های امروزی، می توانند از ابزار تحلیل دیجیتال استفاده کنند تا بتوانند این موضوع را در کانال های بسیاری ارزیابی کنند که خریداران آنلاین آن ها چگونه با آن کانال ها تعامل داشته و فرصت های درآمد جدید آنان را، شناسایی کنند.

همچنین تحلیل های بازاریابی دیجیتال، یک درک کامل و خلاقانه در رابطه با بازاریابی به صورت داده محور را در اختیار بازاریاب ها قرار می دهد که آن ها بر اساس این مبنا می توانند یک استراتژی بازاریابی سود آور، مقیاس پذیر و موثر را طراحی کنند. تحلیل در واقع مرزی میان نظر و حقیقت می باشد.

قبل از این که ما به سراغ این برویم که چطور می توان از تحلیل دیجیتال برای کسب و کار استفاده کرد، بهتر است اندکی در رابطه با معیار های بازاریابی صحبت کنیم که شما باید بتوانید آن ها را اندازه گیری و تحلیل کنید.

معیارهای بازاریابی دیجیتال

معیارهای بازاریابی اینترنتی، معیارهایی هستند که بازاریاب ها از آن ها استفاده می کنند تا میزان موفقیت تلاش های بازاریابی مختلف را نسبت به اهداف و استاندارد های کاری خودشان، مشخص کنند.

احتمالا شما در رابطه با معیارهای باطل شنیده اید درست است؟ این معیارهای باطل، معیارهای سطحی هستند که معمولا باعث می شود گاهی به صورت اشتباه شما فکر کنید که تلاش های شما جواب داده است. متاسفانه، برای این که بتوانید یک تصویر شفاف از تاثیر فعالیت های بازاریابی خودتان به دست بیاورید، شما باید انواع بیشتری از معیارهای عملی را بررسی کنید. ما می خواهیم هر دو مورد را در این بخش بررسی کنیم.

شما در این قسمت یک لیست کامل از تمام معیارهای بازاریابی که باید بدانید و مفهوم آن را درک کنید، ارائه شده است.

در ادامه، ما معیارهای بازاریابی دیجیتال را که مرتبط با وبسایت و فعالیت های وب است، یعنی موضوعات مرتبط با تحلیل وبسایت را به شما ارائه می کنیم.

  1. بازدیدکننده

یک بازدیدکننده (یا کاربر)، کسی است که از سایت شما بازدید می کند. بازدید کننده ها بر اساس کوکی هایی که در مرورگر خودشان قرار داده می شود، با کد ردیابی که بر روی سایت شما قرار گرفته است، ردیابی می شوند.

  1. بازدید صفحه

بازدید صفحه، زمانی است که یک صفحه در وبسایت شما توسط یک مرورگر، بارگذاری می شود. بازدید صفحه هر دفعه که کد ردیابی بارگذاری می شود، اندازه گیری می شود.

  1. جلسه بازدید

یک جلسه (Session) شامل یک سری از فعالیت هایی است که توسط یک بازدید کننده بر روی وبسایت شما انجام می شود که شامل بازدید از صفحه، CTA ها و رخداد های مختلف می باشد. معمولا Session های بازدید بعد از 30 دقیقه عدم فعالیت کاربر، منقضی می شود.

  1. ترافیک

ترافیک (یا بازدید)، نشان دهنده تعداد کلی بازدید صفحات سایت در یک زمان مشخص می باشد.

  1. ترافیک از کانال ها

ترافیک بر اساس کانال، تعداد کل بازدید های سایت یا صفحه در هر کانال ارجاعی می باشد، مثلا رسانه های اجتماعی، ایمیل، صفحات فرود و … .

  1. ترافیک از دستگاه ها

ترافیک از دستگاه (Device) نشان دهنده تعداد کلی بازدید های صفحه یا سایت بر اساس نوع دستگاه می باشد، مثلا تلفن های هوشمند، تبلت ها و دسکتاپ و غیره.

  1. نسبت ترافیک جدید نسبت به ترافیک بازگشتی

نسبت ترافیک جدید به ترافیک بازگشتی، نشان دهنده درصد بازدید کننده های جدید سایت یا بازدید کننده هایی است که شما در مقایسه با تعداد کلی ترافیک بازگشتی سایت خودتان به دست می آورید.

  1. میزان ماندگاری در صفحه

میزان ماندگاری در صفحه یا Time on Page، نشان دهنده میانگین زمانی است که هر بازدید کننده در صفحه یا سایت شما سپری می کند.

  1. تعامل در هر بازدید

تعامل ها در هر بازدید (Interactions per Visit)، نشان می دهد که هر بازدید کننده شما زمانی که در سایت یا صفحه شما قرار دارند، چه عملی از خودشان نشان می دهند.

  1. نرخ پرش

نرخ پرش (Bounce Rate)، نشان دهنده درصد افرادی است که از سایت یا صفحه شما دیدن می کنند اما عملی انجام نمی دهند و یا به دنبال صفحه های دیگری هستند که با تعداد کلی بازدیدهای صفحه یا سایت شما، مقایسه می شود.

معیار های دیجیتال برای جذب مشتری های هدایت شونده

بازاریابی ایمیلی,بازاریابی دیجیتالی,تحلیل فروش و بازاریابی
تحلیل بازاریابی دیجیتال

ما در ادامه، معیار های بازاریابی دیجیتال را به شما معرفی می کنیم که در واقع مرتبط با جاذب های مشتری های هدایت شونده و پیشنهادهای محتوایی می باشند.

  1. نرخ کلیک فراخوان عمل (CTA)

نرخ کلیک (Click-Through Rate)، نشان دهنده درصد کل کلیک ها بر روی CTA، در مقایسه با تعداد کلی بازدیدهای صفحه یا سایت می باشد.

  1. اشتراک گذاری ها

اشتراک ها در واقع نشان دهنده درصد تعداد کلی افرادی است که اطلاعات خودشان را در سایت شما وارد می کنند و مشترک سایت شما می شوند.

  1. نرخ تبدیل

نرخ تبدیل، نشان دهنده تعداد کلی فعالیت های انجام شده (مثلا، یک دانلود، ثبت نام و غیره) بر روی المان های جذب مشتری هدایت شونده شما در مقایسه با تعداد کلی بازدید های سایت می باشد.

  1. نرخ تبدیل رایگان آزمایشی

نرخ تبدیل آزمایشی رایگان، در واقع نشان دهنده درصد کاربر های آزمایش های رایگان می باشد که تبدیل به مشتری شما شده اند.

  1. نرخ تبدیل های پا آپ

تبدیل های پاپ آپ، نشان دهنده درصد کلی تکمیل فرم های پاپ آپ می باشد که به مشتری شما تبدیل می شوند.

  1. نسبت مشتری های هدایت شونده تولید شده به مشتری های تایید صلاحیت شده از نظر بازاریابی (MQL)

این نسبت نشان دهنده تعداد کلی مشتری های هدایت شونده با تناسب خوب که از جذب کننده های مشتری در سایت ایجاد شده اند، در مقایسه با تعداد کلی مشتری های هدایت شونده تولید شده می باشد.

  1. نسبت مشتری های هدایت شونده به مشتری های نهایی

این نسبت، نشان دهنده درصد مشتری های هدایت شونده تبدیل شده به مشتری نهایی در مقایسه با تعداد کل مشتری های هدایت شونده می باشد.

معیار های دیجیتال برای بازاریابی ایمیل

تحلیل های بازاریابی دیجیتال,معیار های بازاریابی دیجیتال,معیارهای بازاریابی

در ادامه، ما می خواهیم معیار های بازاریابی دیجیتال مرتبط با بازاریابی ایمیلی را به شما معرفی کنیم.

  1. نرخ باز شدن ایمیل

نرخ باز شدن ایمیل (Open Rate)، نشان دهنده ایمیل های باز شده نسبت به تعداد کلی ایمیل های ارسال شده می باشد.

  1. نرخ باز شدن بر روی دستگاه ها

این نسبت نشان دهنده تعداد کلی گشایش ایمیل ها (Opens by Device) در هر نوع از دستگاه می باشد، مثلا دستگاه های تلفن هوشمند، تبلت و غیره.

     3.نرخ کلیک

نرخ کلیک نشان دهنده درصد کل کلیک ها بر روی یک لینک ایمیل و یا CTA در مقایسه با تعداد کلی ایمیل های باز شده می باشد.

  1. نرخ پرش

نرخ پرش نیز نشان دهنده درصد ایمیل های تحویل داده نشده نسبت به کل ایمیل های ارسال شده می باشد.

  1. نرخ خروج از اشتراک

نرخ خروج از اشتراک (Unsubscribe Rate)، نشان دهنده درصد افرادی است که اشتراک خودشان را از لیست ایمیل شما در یک دوره زمانی مشخص، خارج می کنند.

و تمام … 🙂

 

البته این فقط معیار های تحلیل بود…!