تعداد زیادی از سایت‌ها و وبلاگ‌های کسب و کار درباره تجارت الکترونیک می‌نویسند و بحث می‌کنند تا به عموم مردم بفهمانند که تجارت الکترونیک چیست . به طور خلاصه، تجارت الکترونیکی مدلی از کسب و کار است که شامل انجام معاملات با پلتفرم‌های اینترنتی می‌شود. شما در این مقاله، اطلاعاتی درباره تاریخچه تجارت الکترونیک، اطلاعات آماری تجارت الکترونیک، پلتفرم‌های تجارت الکترونیک و سایت‌های معروف دنیای تجارت الکترونیک کسب خواهید کرد. همچنین متوجه خواهید شد که در دنیای امروز اهمیت تجارت الکترونیک چیست و نقش فروشگاه اینترنتی در ان چقدر است؟

بررسی اجمالی تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک یک متد جدید تجارت است که برای سازمان ها تجاری بکار میآید و فروشنگان و خریداران با کمک آن  از هزینه های خود میکاهند و محصولات و خدمات با کیفیت تری دریافت می کنند. و این خدمات با سرعت بیشتر در اختیار خریداران آن قرار می گیرید.تجارت الکترونیک به معاملات بدون نیاز به کاغذی گفته میشود که از راهکار های زیر سود میبرد.

  • تبادل الکترونیکی داده ها یا EDI
  • تبادل ایمیل e-mail
  • بولتن های الکترونیک
  • انتقال وجوه الکترونیکی EFT
  • سایر تکنولوژی های وابسته به اینترنت

تاریخچه:

اولین بار در سال 91 میلادی آقای برنرزلی (استاد دانشگاه MIT) تجارت الکترونیک را پایه نهاد و در سال 94 پس از ارائه مفهوم بانکداری آنلاین مفهوم خرید اینترنتی متولد شد.

در لیست زیر برخی از اولین های این حوزه را مشاهده می کنید:

  • پیتزا هات (Pizza Hut)
  • کمپانی اینترشاپ: ارائه دهنده راهکارهای تجاری برای کسب و کارهای بزرگ
  • شرکت آمازون: در ابتدا به عنوان فروشگاه آنلاین کتاب فعالیت می کرد.
  • ای بی (e-Bay): حوزه کسب و کار در خصوص مزایده اینترنتی

امکانات

تجارت الکترونیک امکانات زیر را محیا خواهد کرد:

1_پرداخت بدون پول نقد:

تجارت الکترونیک استفاده از کارهای اعتباری ، کارهای هوشمند، کارتهای تخفیف ، و همچنین انتقال مجازی پول از طریق بانک و سایر روش های الکترونیکی پرداخت را ممکن کرده است.

قابلیت دسترسی بصورت 24 ساعته و 7 روز هفته که به صورت 24×7 نمایش داده میشود. تجارت الکترونیک با آتوماتیک کردن کسب و کار و خدمات شرکت ها امکان بهره مندی مشتریان از این خدمات را بصورت 24×7 محیا کرده است.

2_تبلیغات و بازاریابی:

تجارت الکترونیک میزان دیده شدن تبلیغات کالاها و خدمات را برای تجارت های مختلف افزایش داده است. اینکار به بهتر شدن مدیریت بازاریابی کالا ها و خدمات کمک می کند.

3_بهبود میزان فروش:

استفاده از تجارت الکترونیک میتواند سفارش کالا را در هر زمان و مکانی بدون نیاز به حضور انسانی ممکن می کند. به این ترتیب وابستگی به خرید یک محصول کاهش و ترغیب برای خرید عمده بیشتر میشود.

4_پشتیبانی:

تجارت الکترونیک روش های برای بهتر شدن فروش و ارسال محصولات برای بهتر شدن سرویس دهی به مشتریان را پیشنهاد می کند.

5_مدیریت موجودی:

استفاده از تجارت الکترونیک امکان اتوماتیک شدن مدیریت موجودی را فراهم می کند. گزارشات به محض درخواست آماده ارائه هستند . مدیریت موجودی کالاها به این ترتیب بسیار ساده تر شده و حفظ آن ساده تر میگردد.

6_بهبود ارتباطات :

تجارت الکترونیک ارتباط سریعتر ، کارامد تر ، مطمئن تری را با مشتریان و شرکا ممکن می کند.

تجارت الکترونیک بر علیه تجارت سنتی

فروشگاه اینترنتی-تجارت الکترونیک

1

به شدت به انتقال اطلاعات از فردی به فرد دیگر وابسته است.(تجارت سنتی)

انتقال اطلاعات با کمک آگهی های الکترونیکی وابستگی به انتقال اطلاعات از فردی به فرد دیگر را کم می کند.(تجارت الکترونیک)

2

ارتباطات و معملات بصورت همزمان انجام میشود و دخالت یک فرد برای انجام هر معامله و ارتباط لازم است.(تجارت سنتی)

ارتباط  و معامله بصورت هماهنگ ممکن است و. سیستم الکترونیک به صورت اتوماتیک در زمانی که کاربر برای معامله آماده است او را به سمت خرید خدایت می کند.(تجارت الکترونیک)

3

ایجاد و حفظ شیوه های استاندارد فروش در تجارت سنتی مشکل است(تجارت سنتی)

یک استراتژی یکنواخت میتوانید براحتی در تجارت الکترونیک ایجاد و حفظ شود.(تجارت الکترونیک)

4

ارتباطات تجاری به مهارت های فردی وابسته است(تجارت سنتی)

در تجارت الکترونیک و یا بازاریابی الکترونیک عوامل انسانی دخالتی ندارند.(تجارت الکترونیک)

5

در دسترس نبودن پلتفرم های یکنواخت و وابستگی آن به ارتباطات شخصی(تجارت سنتی)

وبسایت های تجارت الکترونیک پلتفرمی را برای کاربران محیا میکنند تا تمام اطلاعات مد نظر آنها در یک مکان وجود داشته باشد.(تجارت الکترونیک)

6

هیچ پلتفرم یکنواختی برای اشتراک اطلاعات نیست و ارتباطات به شدت به ارتباطات شخصی وابسته است.(تجارت سنتی)

تجارت الکترونیک یک پلتفرم جهانی برای پشتیبانی از تبلیغات و فعالیت ها تجاری در سراسر جهان محیا میکند.(تجارت الکترونیک)

 

اهمیت تجارت الکترونیک چیست ؟

با توجه به این که اکثر مردم دنیا به خصوص قشر جوان متوجه شده‌اند که تجارت الکترونیک چیست ، پیش‌بینی می‌شود که صنعت تجارت الکترونیک به رشد روز افزون خود ادامه دهد، بر اساس تحقیقات و آمارها در ایالات متحده آمریکا، فروشندگان فیزیکی غیرآنلاین سالانه ۹/۳ تریلیون دلار فروش دارند، در حالی که فروشگاه‌های دنیای تجارت الکترونیک، ۲۹۴ میلیارد دلار درآمد ایجاد می‌کنند. با گذشت زمان، تجارت الکترونیک همانند چند سال اخیر، به تصاحب بازار از چنگ فروشندگان غیرآنلاین ادامه خواهد داد. روند صعودی فروش آنلاین برای آن دسته از افرادی که قصد راه‌اندازی فروشگاه‌های اینترنتی دارند خوشایند خواهد بود، هرچند میزان رقابت هم در این عرصه افزایش خواهد یافت.

همچنین تجارت الکترونیک در طی چندین سال آینده دگرگون شده و تجربه واقعیت مجازی یا واقعیت افزوده را به کار خواهد گرفت. فروشندگان ممکن است که در نهایت امکاناتی را به فروشگاه الکترونیک خود اضافه کنند تا امکان پوشیدن لباس‌ها را میسر سازند تا مشتریان بتوانند اطمینان حاصل کنند که آیا اندازه آن لباس برایشان مناسب است یا خیر. همچنین ممکن است مشتریان بتوانند با استفاده از دوربین لپ‌تاپ یا تلفن همراه خود، لوازم آرایشی را به صورت مجازی روی صورت خود امتحان نمایند.

دنیای تجارت الکترونیک به سرعت در حال گسترش و تغییر و تحول است، در کشور ایران هم چندین سال است که مردم به این که تجارت الکترونیک چیست و چگونه بر زندگی آن‌ها تاثیر می‌گذارد واقف شده‌اند. در این مدت فروشگاه‌های اینترنتی کوچک و بزرگی ایجاد شده‌اند که بسیار موفق هستند

حالا باتوجه به آشنایی نسبی با تجارت الکترونیک و امکانات و اهمیت اون، لازمه که بدونیم نقش فروشگاه انلاین در تجارت الکترونیک چیه که باز قبل از اون باید خود فروشگاه اینترنتی رو تعریف کنیم، با ما همراه باشید.

فروشگاه اینترنتی چیست؟

فروشگاه آنلاین در حقیقت یکی از ابزارهای تجارت الکترونیک است که به مشتری اجازه می دهد به صورت مستقیم کالاها و خدمات خود را از فروشنده در بستر اینترنتی و وب با استفاده از مروگر تهیه کند.مشتری ها می توانند محصول موردنظر خود را از طریق مشاهده صفحه مشخصات محصول به صورت مجازی انتخاب کنند، قاعدتاً با تغییرات اخیر انتظار می رود که فروشگاه در ابزارهای مختلف مانند موبایل، تبلت و یا نسخه دسکتاپ عملکرد قابل قبولی را از خود بروز دهند.

فروشگاه آنلاین در حالت معمول امکان مقایسه فیزیکی و حضوری خدمات و محضولات را در مراکز خرید و یا ساختمان های تجاری معمول حذف کرده و خریدار می تواند با مشاهده تصاویر محصولات، مطالعه امکانات و ویژگیهای مورد نظر اقدام به خرید کند. فروشگاه های آنلاین در رده های مختلف می توانند مورد استفاده قرار گیرد: از جمله حوزه B2C زمانیکه یک تولید کننده و یا فروشنده اقدام به ارائه خدمات و محصولات برای مشتری نهایی خود می کند و یا در زمینه B2B که در این حوزه یک شرکت برای ارائه خدمات خود به سایر فروشندگان از آن استفاده می کند و اصطلاحا تحت عنوان Business to Business شناخته می شود.

فروشگاه های اینترنتی برای خریداران خود امکان جستجو در بین محصولات برای یافتن مدل مشخص، برند و یا اقلام خاصی از محصول را فراهم می کنند. برای استفاده از فروشگاههای اینترنتی قاعدتا امکان دسترسی به اینترنت، یک روش پرداخت جهت تکمیل فرآیند خرید ضروری است، علاوه بر محصولات فیزیکی محصولات دیجیتال هم در این بستر می توانند به سادگی ارائه شوند مانند: نرم افزارها، موسیقی و فایلهای صوتی از جمله فروشگاه های اینترنتی مطرح در دوران کنونی می توان به آمازون(Amazon)، علی بابا(Alibaba)، و ایی بی(e-Bay) اشاره کرد.

با رشد اینترنت و شناخته شدن این بستر به عنوان کانال خرید ایمن از سال 1994 میلادی که اولین بار با فروش آلبوم Ten Summoner’s Tales مطرح شد، شراب، گل و شکلات محصولاتی بودند که به سرعت به عنوان رده های پر فروش در فروش آنلاین مطرح شدند و فروشنده ها متوجه شدند که ارائه کالا یا خدماتی که قابلیت فروش اینترنتی را داشته باشند به عنوان عامل اصلی موفقیت در این حوزه می باشند.

بر اساس آمارها در سال 2012 آسیا فروش بین المللی خود را تا 30% افزایش داده است. رکورد پرفروش ترین روز به صورت آنلاین مربوط به روز مجردها در سایت علی بابا بوده است.

 

چرا خرید آنلاین ؟!

در یک نظرسنجی آنلاین از برخی افراد دلیل اینکه چرا آنها خرید آنلاین را ترجیح می دهند پرسیده شد. مهمترین دلایلی که آنها ذکر کردند شامل موارد زیر بود:

  • 34درصد به دلیل صرفه جویی در زمان.
  • 21درصد به دلیل تنوع بیشتر محصولات.
  • 16درصد به دلیل راحتی در مقایسه قیمت ها.
  • 12درصد به دلیل عدم وجود جمعیت.
  • 11درصد به دلیل قیمت کمتر.
  • 6درصد به دلیل مالیات کمتر.

عرضه کنندگان کالا و خدمات بسوی اینترنتی شدن پیش میروند

ثروتمندترین شرکت های دنیا برپایه تجارت الکترونیک بنیان گذاری شده اند. واحد پول الکترونیک روز به روز جای واحد های پولی واقعی را میگیرد. روزنامه ها و مجله ها یکی بعد از دیگری به حالت الکترونیک تبدیل میشنوند، فروشگاه های زنجیره ای در آمریکا و اروپا شروع به دیجیتال شدن کرده اند. در یک چشم بهم زدن فروشگاه های سنتی تبدیل به فروشگاه های آنلاین خواهند شد.

شرکت های مانند رنو بجای اینکه هزینه های گزافی را بابت احداث فروشگاه در سراسر دنیا کنند. با یک فروشگاه آنلاین ، قطعات یدک خود را به سراسر تعمیرکاران مجاز خود در سراسر دنیا ارسال می کنند.

اگر امروز برای فروشگاه آنلاین هزینه نکنید ، فردا باید چندین برابر برای رقابت با رقیبانی که امروز از شما ضعیف تر هستند هزینه کنید.

خب، دیگه همچی شفاف شد و مطمئنم خوئتون کاملا به اهمیت و نقش فروشگاه اینترنتی در تجارت الکترونیک پی بردید و نیازی به توضیحات بیشتر من ندارید.بطور کلی در حال حاضر فروشگاه اینترنتی به عنوان ستون تجارت الکترونیک معرفی میشه و کاملا واضحه که اگه میخواید به تجارت الکترونیک رو بیارید باااااید برید سراغ فروشگاه اینترنتی.

خب دیگه سرتون رو رو درد نمیارم و به همینقدر توضیح بسنده میکنم، امیدوارم این مقاله براتون مفید بوده باشه و به کمکتون بیاد.سپاس از همراهیتون 🙂